Mind Spoken….adakah aku dlm Bii’ah Soleh??

| | Posted on Sunday, August 09, 2009

Mindaku terkenang2 ketika ku di bangku sekolah maahad…tatkala melihat diri ku yang skema ala2 baik dan tersusun , “hati kecilku tertawa dgn perubahan y meliputi hampir semua jasadku dgn bii'ah soleh mse dulu…”

Disanaku merasa tenang dgn kedamaian dan keharmonian y meresapi jiwa ragaku….disana ustaz2 y berlevel ulama’ byk memberi kesedaran dan kefahaman sebenarnye….iaitu “Fikrah Islamiah”. Disebabkn itu diriku mengelak dari dunia luar…diriku menjadi antisocial kerana ku beranggapan ianye lebih membawa kemudaran dalam pembentukkan dan proses pemantapan iman di dalam diriku..

Tetapi hari ini ku merasakan diriku bergelora, nafsu memberontak tatkala diriku berada didalam bii'ah Jahilliyah, perubahan y berlaku membuatku rase diriku semakin menghampiri kegelapan……realitinya diriku merasakan jiwaku y kosong..iman y semakin hari semakin lemah dek arus dan system jahilliyah terpaksa ku tempuhi…adakah bidangku nie y penyebab ku berfikiran begitu…??

Dan lebih memeranjatkan, sejak ku menyambung pelajaran ke ijazah sarjana muda… kelakuan dan sahsiahku berbeza y amat sgt ketika mana diriku dibangku sekolah….lebih2 lagi ku merelakan sahaja diri terjerat dgn bii'ah y sudah tentunye kearah kegelapan….perubahan y mendadak di dalam sanubariku membuat ku tertanya2…..

Adakah ini y ku mahu kan…?

Adakah ini y ku mahu rasakan….?

Adakah ini suasana y ku inginkan…?

Walaupun realitinya diriku berada dalam bii’ah tersebut tetapi jauh di dalam hati keciku meronta-ronta inginkan kembali biah y selama-lamanya ku impikan dan tidak mahu ku lepaskan…iaitu…suasana y soleh (BII’AH SOLEH)

Jadi kpd 'antapa' semua....kita semua berada dia dlm arus islam y kembali dalam keadaan dagang sebagaimana sabda Rasulullah "Islam bermula dengan dagang dan berakhir (yakni kembali) dgn dagang".....

Jadi kita sebagaimana tuntuan Islam...wajid kita melawan arus tersebut...jgnlah kita juga dalam keadaan dagang sebagaimana sabda Rasullah...

Setiap manusia memang perlukan keseronokan dan kebahagian tetapi perlu ada batas2 y dituntut oleh syara'...kerana setiap perkara @ perbuatan y agama Islam larang tentu ada hikmah yang tersirat...sesungguhnya Allah maha mengetahui lagi maha bijaksana....renung2kanlah..

Comments (0)

Post a Comment